گپوگفت با«پژمان کریمی» کارشناس- مجری رادیو و تلویزیون
بدون تاریخ هرگز
پژمان کریمی، کارشناس ارشد تاریخ ایران و کارشناس مدیریت فرهنگی است و سابقه بیش از دو دهه برنامهسازی رادیویی و روزنامهنگاری را در کارنامه کاری خود دارد.
وی کار اجرای رادیویی و تلویزیونی را از سال 90 آغاز کرده و عمدتا در حوزه کارهای سیاسی، تاریخی و سینمایی فعالیت میکند. کریمی عضو انجمن قلم ایران و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران است. بیشک اجراهای پژمان کریمی را در تلویزیون دیده و در رادیو نیز شنیدهاید. بهبهانه اجرایش در برنامه جدید «بن بست نیاوران» از رادیو تهران با او گپ و گفتی داشتیم که در اینجا میخوانید.
پژمان کریمی، علاوهبر اینکه اجراهای متعددی در رادیو و تلویزیون دارد، چند کتاب هم نوشته است. در ابتدای گفتوگو با «قاب کوچک» درباره کتابهایش توضیح میدهد: هفت عنوان کتاب قصه دارم که شش تا از این کتابها در حوزه نوجوانان و پنج عنوان مجموعه قصه است. از این هفت عنوان، پنج عنوان واجد قصههایی درباره انقلاب اسلامی است. «خاطرات یاس»، «سلطنت آباد»، «شاخ»، «خانم پهلوی»، «تخت طاووس» (فیلم نامه)، «تنبلها ریاضیدان میشوند» و «لطفا مرا جدی بگیرید» از عناوین کتابهایم است. وی به کارهای شاخصی که در رادیو و تلویزیون برعهده داشته است، اشاره میکند و میگوید: تهیهکنندگی مجموعه طنز سیاسی «رادیو پریروز» و تهیهکنندگی برخی برنامههای گفتوگو محور «بحث روز» و «گفتاورد» و...، ازجمله فعالیتها و تجربههای من در رادیو تهران است.
در شبکه خبر، مجموعه «راز آرماگدون» (فصل چهارم)؛ در شبکه یک سیما، چند سری از مجموعه «سینما یک» و سری اول مجموعه سیاسی «جریان» و در شبکه سه میز رسانه برنامه تخصصی سینمایی «هفت» و... ازجمله کارهایی است که در سیما اجرای آنها را انجام دادهام. کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بیشتر به اجرای تلویزیونی علاقهمند است یا رادیو، توضیح میدهد: مسلما اجرا در رسانه رادیو با اجرا در رسانه سیما متفاوت است؛ در رادیو تنها ابزار اصلی صدا، لحن و کلام است. در سیما زبان بدن، حرکات صورت و چشمها نیز در انتقال حس و مفهوم اهمیت دارد. نوع پوشش مجری بهگفتهای میتواند نقش رسانهای ایفا کند، اما از یک زاویه، اجرای در رادیو یا تلویزیون برای من تفاوتی ندارد، چراکه هر دو رسانه برای من اهمیت دارند. بیاغراق، برای اجرای یک برنامه رادیویی هم مثل سیما، همان قدر حساسیت و دلواپسی دارم. وقت مردم، نقش رسانه، میزان و ضرورت تاثیرگذاری آن مهم است. اگر من نتوانم راوی و انتقالدهنده مفهومی روشن، والا و مورد نظر رسانهام باشم، در حق رسانه و مخاطب خیانت کردهام و وظیفه و ماموریتم را بهدرستی انجام ندادهام.
اجرای تلویزیونی، مدیون اجرای رادیویی
از این مجری میپرسیم دلیل اینکه مدتی است اجرای تلویزیونی را به اجرا در رادیو ترجیح دادهاید چیست؟ کریمی پاسخ میدهد: ترجیح نیست، همواره همزمان اجرای رادیویی و تلویزیونی را انجام دادهام. هر دو رسانه را دوست دارم. هر دو کارکرد و اهمیت خود را دارند. تلاش کردهام هرجا که فکر میکنم ثمری دارم، حاضر باشم. اجرای تلویزیونیام را مدیون اجرای رادیوییام میدانم، چرا که نسبت پایهای اجرای رادیویی به اجرای تلویزیونی مانند بازیگری تئاتر به بازیگری سینماست. از شاخصترین کارهایی که در رادیو و در حوزه برنامههای سیاسی و تاریخی اجرا کردهام، میتوانم به کتاب گویای «پایتختی قدس، زمینهساز دولت جهانی یهود» (ایرانصدا)، پادکست «روایت قرن» (ایرانصدا)، و در رادیوتهران، «عصر دین»، «شنبههای انقلاب» و «گفتاورد» و... اشاره کنم.
کریمی کارشناس ارشد تاریخ ایران است و اجرای برنامههای مختلف تاریخی و سیاسی را بر عهده داشته و بهتازگی اجرای برنامه تاریخی«بنبست نیاوران» را بهدست گرفته است. او درباره اهمیت دانستن تاریخ میگوید: کارشناس ارشد تاریخ ایران با گرایش ایران دوره اسلامی هستم. معتقدم تاریخ علم است و اهمیت دارد. تاریخ بصیرتساز و بصیرتافزاست. قرآن کریم انسان را به مطالعه تاریخ فرا میخواند. دانستن تاریخ قدرت تحلیل میدهد. یک فرد سیاستمدار، فعال سیاسی یا علاقهمند به مشارکت سیاسی، بدون نگاه و آگاهی تاریخی، کارکرد بایسته ندارد. بنابه اهمیت و شیرینی علم تاریخ، همواره یکی از رویکردهای اصلیام را در اجرا، عرصه تاریخ قرار دادهام.تاریخ همواره گفتنیهایی دارد که آگاهی از آن، بهمثابه کشف و رهنمونی تازه است. حتی نمیتوانم روزی را بدون مطالعه تاریخ تصور کنم.
تاریخ پهلوی برای مخاطبان توصیف نشده است
کریمی درباره این پرسش که طراحی و جانمایی برنامهای با موضوع تاریخ پهلوی چهمیزان در زندگی امروزی ما تاثیرگذار است؟ توضیح میدهد: تاریخ پهلوی اگرچه بخشی از تاریخ معاصر بهشمار میآید، اما همچنان برای مخاطبان، چنان که باید توصیف نشده است.
بدخواهان از این عارضه سوءاستفاده میکنند و در قالب مستندهای غیر علمی، دست به جعل تاریخ بهنفع سلسلهای میزنند که کارنامهای سراسر جنایت و خیانت دارد. بنابراین، مجموعه «بن بست نیاوران» به سهم خود، پاسخ به نیازی بزرگ و گامی در مسیر خنثیسازی سناریو تطهیر چهره منحوس پهلوی است؛ سلسلهای دستنشانده که نهتنها بخشهایی از کشورمان را سخاوتمندانه به بیگانه بخشید، بلکه با اقدامات دینزدا، جامعه ایرانی را به عوارض فرهنگی حادی دچار کرد که نتایج آن بعد از گذشت 45 سال از برافتادن و پایان آن سلسله هنوز باقی است.
مریم کریمی - از اهالی رادیو