printlogo


معنی «غیب»
غیب یعنی چه که فرق آدم مؤمن و غیرمؤمن در ایمان به غیب است؟ مقصود از ایمان به غیب چیست؟ ایمان به نهان چیست؟ نهان از چه؟ یک چیزهایی در این عالم هست که با حواس ما(حس باصره، حس سامعه، حس لامسه، حس ذائقه و حس شامه) قابل ادراکند (به‌قول بعضی ما بیش از اینها حواس داریم، ولی از همین نوع است).

پشت این دیوار الان از ما مخفی است، ولی برای ما این امکان هست که با چشم خودمان آنچه را که در پشت این دیوار می‌گذرد ببینیم؛ یعنی از چشم ما نمی‌تواند پنهان باشد، چشم ما قادر است آن را ببیند، گوش ما قادر است بشنود. یا چیزهایی که ذائقه ما قادر است آنها را بچشد، لامسه ما قادر است ببوید. اینها را می‌گویند شهادت، یعنی چیزهایی که انسان با ظاهر بدنش می‌تواند آنها را درک کند. ما یک ادراکات پوسته‌‏ای داریم که [ابزار آن] در ظاهر بدن ما تعبیه شده است و در این حدود، حیوانات هم دارند؛ یعنی حواسی که ما داریم حیوانات هم دارند و احیانا در بعضی از این حواس، از ما قوی‌تر و نیرومندتر هستند. چشم بسیاری از حیوانات از چشم انسان تیزتر است. گوش بسیاری از حیوانات و از آن جمله سگ، از گوش انسان بسیار حساس‌تر است. چیزهایی را که انسان به وسیله حواس خودش بتواند درک کند، می‌گویند جزو غیب نیست، آشکار است. حوادث را من با همین حواس خودم درک می‌کنم؛ یعنی شکلی را که فردا می‌خواهد پیدا شود فردا با چشم خودم می‌توانم ببینم، آوازی را که فردا می‌خواهد بلند شود با گوش خودم می‌توانم بشنوم، غذایی را که فردا می‌خواهد تهیه شود با ذائقه خودم می‌توانم بچشم. پس این، غیب نیست، به اصطلاح قرآن شهادت است. پس غیب چیست؟ غیب عبارت است از این‌که انسان اقرار و اعتراف داشته باشد که در عالم هستی حقایق و واقعیت‌هایی هست که من با پوسته بدن خودم یعنی با حواس خودم نمی‌توانم آنها را درک کنم، ولو این‌که اینجا حضور داشته باشند؛ چشم من، گوش من، ذائقه من، لامسه و شامه من قادر به ادراک آنها نیستند. یعنی من درباره خودم این‏طور قضاوت کنم که این حواسی که من دارم، وسایل بسیاربسیار محدودی است که برای تماس پیداکردن من با دنیای خارج به من داده شده است. اصلا چشم را برای چه به من داده‌اند؟ برای این‌که وقتی می‌خواهم با این دنیا از راه رنگ‌ها و شکل‌ها ارتباط پیدا کنم، بتوانم و راه خودم را به‌دست آورم، همین. گوش را برای چه به من داده‌اند؟ برای این‌که امواج دیگری است به نام اصوات که به وسیله گوش ادراک می‌شوند. لذا وقتی می‌خواهم در این دنیا کارهای زندگی‌ام را انجام دهم، باید گوش داشته باشم. همچنین سایر حواس.‌

برگرفته از کتاب آزادی معنوی-استاد شهید مرتضی مطهری