سینمای نوپا و پویا
من به عنوان یک نوجوان، چه انتقادی از سینمای کشورم دارم؟
بیایید برگردیم به جشنواره فجر سال گذشته؛ علیرغم کیفیت پایین بسیاری از فیلمهایی که اکران شده بود، وجود چند اثر در حوزه نوجوان حائز اهمیت بود.
آثاری که در جشنواره فیلم کودکونوجوان امسال نیز اکران و داوری شدند؛نوروز،تابستان همان سال و باغ کیانوش از جمله سه فیلم برتر هر دو جشنواره به شمار میرفت که در حوزه نوجوان ساخته شده بود ومورد نقدوبررسی منتقدان قرار گرفت، در این بین باغ کیانوش باروایتی خاص وخلاقانه نوجوانان را قهرمانان یک داستان نسبتاواقعی معرفی وساختن فضایی فانتزی رادرذهنشان نقطهعطف خودکرده بودزیرابسیاری ازنوجوانان بعداز دیدن این فیلم ازبرخی صحنههایش تعریف وتمجید میکردند!واز ماجراجویانه بودن ایناثر خوششان آمده بود!پس اگر به عنوان یک نوجوان بخواهیم نگاهی انتقادآمیز به سینمای کشور بیندازیم، صددرصد باید به علایق و سلایق نوجوانان توجه کنیم اینکه بخش عمدهای از آنان دوستدار فیلمهای کمدی هستند آن هم کمدی هیجانانگیز یا فانتزی، خیلی درساخت یک اثرخوب و لذتبخش میتواند مفید واقع شود، ازطرفی باید توجه داشت که مقوله آموزش در این فیلمها میتواند از دهها کتاب یا درس ومدرسه تأثیرپذیری بیشتری داشته باشد.فیلم (مدرسهای که میرفتیم) که در دهه۶۰ساخته شد نمونهای بارز در مسائل آموزشی است که محتوایی اجتماعی نیز به خود میگیرد. فارغ از اینها اگر به سخنان آقای مهدی باقربیگی، بازیگر مجموعه قصههای مجید در شماره قبلی نوجوانه درباره بیکیفیتی جشنواره فیلم کودک و نوجوان توجه کنیم او به این نکته اشاره کرد و پی خواهیم برد که ترکش ضعفهای مدیریتی سینما به نوجوانان نیز خورده است! این را هم خاطرنشان کنیم که سیر سینمای نوجوان در سهدهه گذشته دچار تغییر و تحولات بسیاری نظیر فضای رقابتی تلویزیون با شبکههای مجازی و عدم حمایت کافی ازسوی نهادهای فرهنگی وافت کیفیت آثارسینمایی شده، موردتأکیدی برهمان ترکشهای اصابتکرده ضعف مدیریتی درسینمای نوجوان است. امیدکه درآینده نه چندان دورشاهد بالابردن کیفیت اجرایی و مدیریتی درآثاری باشیم که برای نوجوانان ساخته میشود.
میلاد الهبخش - تهران