printlogo


هوش مصنوعی، خلاقیت یا تهدید؟
هوش مصنوعی در همه جنبه‌های زندگی به کار گرفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد صنایع خلاقانه در خط مقدم این تغییرات قرار دارند.هوش مصنوعی در حال انقلاب در صنعت فیلمسازی است و پیشرفت‌های سریعی را رقم می‌زندکه هم امکانات خلاقانه و هم معضلات اخلاقی به همراه دارد.

اکنون فناوری هوش مصنوعی به فیلمسازان این امکان را می‌دهد که نسخه‌های دیجیتال جوان‌تر از بازیگران بسازند، همان‌طور که در فیلم «ایندیانا جونز و دایره سرنوشت» مشاهده شد، جایی که چهره هریسون فورد به‌صورت دیجیتالی جوان‌تر شد، یا در فیلم آینده رابرت زمه‌کیس (Here) که در آن از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی تام هنکس ورابین رایت به شکل نسخه‌های دهه 1990خودشان استفاده می‌شود.اعتراضات سال گذشته اتحادیه SAG-AFTRA نگرانی‌های عمیقی را درهالیوود مطرح کرد، به‌ویژه از آنجا که ابزارهای هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای اجازه می‌دهند که شباهت‌ها وصداهای بازیگران به‌طور نامحدود تکرار شوند. اتحادیه اکویتی، اتحادیه هنرمندان بریتانیا، هشدار می‌دهد که قوانین بریتانیا درحفاظت از هنرمندان در برابر استفاده غیرمجاز یا استثماری از هوش مصنوعی ناکافی است.برخلاف نقش‌های سنتی، بسیاری از قراردادهایی که شامل آواتارهای هوش مصنوعی هستند، شامل بندهای «خرید» می‌شوند که حقوق بازیگران را نسبت به شباهت دیجیتال‌شان منتقل می‌کند، بدون این‌که جبران مالی منصفانه‌ای یا محدودیت‌هایی در استفاده از آن وجود داشته باشد.
جان بارکلی، معاون دبیر اتحادیه اکویتی، به یاهو UK گفت: «هوش مصنوعی هم‌اکنون در حال تغییر صنعت ما است و پیامدهای عظیمی برای هنرمندان دارد. اعضای ما به‌طور فزاینده‌ای در پروژه‌های مبتنی برهوش مصنوعی شرکت می‌کنند، اما صنعت به‌طور کلی کند عمل کرده است تاخطرات احتمالی هوش مصنوعی را بررسی کند.رضایت، شفافیت و کنترل باید مبنای قراردادهای جدید برای حفاظت از مشارکت‌های خلاقانه هنرمندان انسانی شود.»
 
دیپ‌فیک‌ها و رسانه‌های مصنوعی
رسانه‌های مصنوعی، که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، به محتوای دیجیتال اطلاق می‌شود که تصاویر، صداها و حرکات واقعی را بازتولید یا تولید می‌کند.درفیلم و تلویزیون، این شامل دیپ‌فیک‌ها می‌شودکه در آن هوش مصنوعی شباهت یک فرد را به فرد دیگری منتقل می‌کند.کپی‌کردن صدا(تولید صدای فردی از نمونه‌های صوتی کوتاه) و افکت‌های تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی (مانند جوان‌تر کردن بازیگران یا ایجاد پس‌زمینه‌های دیجیتال).درحالی‌که رسانه‌های مصنوعی انعطاف‌پذیری خلاقانه و کاهش هزینه‌های تولید را فراهم می‌آورد، مسائل اخلاقی مربوط به رضایت، امنیت شغلی و حقوق کپی‌رایت را مطرح می‌کند.از زمان ظهور یادگیری ماشینی، بازیگران معروفی مانند اسکارلت جوهانسون و گل گدوت هدف فناوری دیپ‌فیک قرار گرفته‌اند و چهره‌های آنها به‌طور دیجیتالی در ویدئوهای غیراختیاری و صریح دستکاری شده است.